Özellikle iş yaşamına yeni atılacak arkadaşlar eminim ki değişik seçenekleri değerlendirmek istiyorlardır ama özellikle ailenizde ya da yakın çevrenizde belirli meslek gruplarından kimse yoksa, bu konuda bilgi sahibi olmanız da zor olur.
Kaderin cilvesiyle, satış temsilcisi yakınım olmamasına rağmen, yaptığım değişik işler vesilesiyle, pek çok satışçı arkadaş edindim, halen de günlük işlerimin çoğunda satışçılarla birlikte çalışıyorum (ama kendim değilim).
Satış temsilcileri, adı üzerinde, satarlar. Yani onları işe alan şirketin bir ürünü ya da hizmeti vardır, onların da işleri, doğru kişilerle iletişim kurup, bunları satabilmektir. Bunun da doğal olarak farklı sınıfları vardır. Kimi satışçılar soğuk satış konusunda uzmanlarken, kimi satışçılar, halihazırda şirketin müşterisi olan kişi ya da şirketlere, portföydeki başka ürün ve hizmetleri satarlar. Bu ikisi birbirine akraba işler olmakla beraber, bana sorarsanız, son derece farklı profiller tarafından yapılmalıdırlar. Birini iyi yapanın, diğerini de iyi yaptığına pek tanık olmadım.
Peki bu satışçıların maaşları ya da gelirleri nasıl hesaplanır?
Çoğu satışçının sabit maaşı mütevazi, bonus da dediğimiz "satış komisyonu" olarak aldıkları ücretleri kabarıktır. Yani büyük ölçüde, ne kadar ekmek, o kadar köfte tarzı çalışırlar. Bazı bonus modelleri şu şekilde olabilir:
Benim gördüğüm kadarıyla satış pozisyonları, biraz daha risk alarak (yani bonus yapmama riskini üstlenerek) daha kısa zamanda daha çok gelir elde etmeyi hedefleyen ("ben %200 bonus yaparım arkadaş" diyen) kişilere daha uygun. Eğer bu stresten olumsuz etkilenmiyor (hatta bundan hoşlanıyor) iseniz ve çevrenizde sizin bu baskılı işte çalışmanızdan olumsuz etkilenecek kişiler yoksa (tahmin ediyorum kendisi satışçı, eşi öğretmen ya da üretimde çalışan birisi olan bir çiftte gerginlikler yaşanıyor), satış temsilcisi olduğunuz bir kariyere yönelebilirsiniz.
Satış pozisyonlarında çalışmayı düşünüyorsanız göz önünde tutmanız gereken bir diğer konu da, satışın yıpratıcı bir iş olduğudur. Bunun iki boyutu var. Birincisi, bir birey olarak satış sizi yoracaktır, çünkü bazı nadir sektörler ve pozisyonlar dışında genelde hep yeni yeni insanlara satış yapmanız beklenir ve bir anlamda aynı kontaklarla ilişkinizi geliştirme şansınız olmaz, her gün işe gelip her gün aynı insanlarla çalışan insanları gördükçe, buna imrenebilirsiniz. İkinci boyut ise, belirli bir ürün ya da hizmeti, bir noktaya kadar satabilirsiniz. Yani birkaç yıl içinde, zaten aklınıza hayalinize gelebilecek her kişiye ve şirkete ulaşmış olacak ve tıkanacaksınız. Çoğu satışçı, bu nedenle 3-4 yılda bir iş değiştirmektedir. Eğer kartlarını yeterince akıllıca oynayabilirlerse ve şansları da yaver giderse, önceki işlerinde sattıkları portföye satabilecekleri başka bir ürün ya da hizmeti satabilecekleri bir yerde kariyerlerine devam ederler.
Satış kar amacı güden şirketlerin her zaman bir numaralı gündem maddesi olacağı için, iş olanaklarının her zaman yoğun olduğu bir alandır (hiçbir şirket kriz oldu diye satıcıların sayısını azaltmaz), bu nedenle kariyer tercihi yapmaya çalışanların ciddi olarak değerlendirmelerinde yarar olan bir alandır.
Kaderin cilvesiyle, satış temsilcisi yakınım olmamasına rağmen, yaptığım değişik işler vesilesiyle, pek çok satışçı arkadaş edindim, halen de günlük işlerimin çoğunda satışçılarla birlikte çalışıyorum (ama kendim değilim).
Satış temsilcileri, adı üzerinde, satarlar. Yani onları işe alan şirketin bir ürünü ya da hizmeti vardır, onların da işleri, doğru kişilerle iletişim kurup, bunları satabilmektir. Bunun da doğal olarak farklı sınıfları vardır. Kimi satışçılar soğuk satış konusunda uzmanlarken, kimi satışçılar, halihazırda şirketin müşterisi olan kişi ya da şirketlere, portföydeki başka ürün ve hizmetleri satarlar. Bu ikisi birbirine akraba işler olmakla beraber, bana sorarsanız, son derece farklı profiller tarafından yapılmalıdırlar. Birini iyi yapanın, diğerini de iyi yaptığına pek tanık olmadım.
Peki bu satışçıların maaşları ya da gelirleri nasıl hesaplanır?
Çoğu satışçının sabit maaşı mütevazi, bonus da dediğimiz "satış komisyonu" olarak aldıkları ücretleri kabarıktır. Yani büyük ölçüde, ne kadar ekmek, o kadar köfte tarzı çalışırlar. Bazı bonus modelleri şu şekilde olabilir:
- Satılan ürün başına belirli bir bonus. Örneğin, sattığın her yazıcı başına 50 lira.
- Satılan ürün adedi arttıkça artan bonus. Örneğin, sattığın ilk 50 yazıcıda yazıcı başına 50 lira, sonraki 50 tanede yazıcı başına 75 lira.
- Satılan üründe elde edilen kar marjına göre bonus. Örneğin, üründeki karın %20'si.
- Belirli bir sürede satılan hizmet / üründen komisyon. Örneğin, yeni bir müşterinin şirketteki ilk senesinde yaptığı harcamanın %5'i.
- Belirli bir hedefe belirli bir bonus, hedefin üzerine çıkmaya da ekstra bonus. Örneğin, en 30 tane yazıcı satarsan 1500 lira bonus, altında satarsan bonus yok. Eğer 30'un üzerinde satarsan, 60 taneye kadar "oranlı" bonus (yani 45 tane satarsan, %150 bonus alırsın, bu örnekte 2250 lira)
Benim gördüğüm kadarıyla satış pozisyonları, biraz daha risk alarak (yani bonus yapmama riskini üstlenerek) daha kısa zamanda daha çok gelir elde etmeyi hedefleyen ("ben %200 bonus yaparım arkadaş" diyen) kişilere daha uygun. Eğer bu stresten olumsuz etkilenmiyor (hatta bundan hoşlanıyor) iseniz ve çevrenizde sizin bu baskılı işte çalışmanızdan olumsuz etkilenecek kişiler yoksa (tahmin ediyorum kendisi satışçı, eşi öğretmen ya da üretimde çalışan birisi olan bir çiftte gerginlikler yaşanıyor), satış temsilcisi olduğunuz bir kariyere yönelebilirsiniz.
Satış pozisyonlarında çalışmayı düşünüyorsanız göz önünde tutmanız gereken bir diğer konu da, satışın yıpratıcı bir iş olduğudur. Bunun iki boyutu var. Birincisi, bir birey olarak satış sizi yoracaktır, çünkü bazı nadir sektörler ve pozisyonlar dışında genelde hep yeni yeni insanlara satış yapmanız beklenir ve bir anlamda aynı kontaklarla ilişkinizi geliştirme şansınız olmaz, her gün işe gelip her gün aynı insanlarla çalışan insanları gördükçe, buna imrenebilirsiniz. İkinci boyut ise, belirli bir ürün ya da hizmeti, bir noktaya kadar satabilirsiniz. Yani birkaç yıl içinde, zaten aklınıza hayalinize gelebilecek her kişiye ve şirkete ulaşmış olacak ve tıkanacaksınız. Çoğu satışçı, bu nedenle 3-4 yılda bir iş değiştirmektedir. Eğer kartlarını yeterince akıllıca oynayabilirlerse ve şansları da yaver giderse, önceki işlerinde sattıkları portföye satabilecekleri başka bir ürün ya da hizmeti satabilecekleri bir yerde kariyerlerine devam ederler.
Satış kar amacı güden şirketlerin her zaman bir numaralı gündem maddesi olacağı için, iş olanaklarının her zaman yoğun olduğu bir alandır (hiçbir şirket kriz oldu diye satıcıların sayısını azaltmaz), bu nedenle kariyer tercihi yapmaya çalışanların ciddi olarak değerlendirmelerinde yarar olan bir alandır.
22.03.2018 dombili