Giffen Paradoksu

Öğrendiğim zaman büyük bir aydınlanma yaşamama yol açan ve ekonomiye bakışımda büyük iyileşme sağlayan paradokstur.

İskoç ekonomist Robert Giffen'in adıyla anılan bu paradoks, Meksika'daki çiftçilerin patates-muz tüketimi ve İrlanda'daki çiftçilerin ekmek-et tüketimi örnekleriyle açıklanmaktadır.

Burada Meksika örneği üzerinden gidelim. Dar gelirli çiftçi ailenin ihtiyaç duyduğu gıdayı alabilmek için bütçesini patates ve muz almak için harcadığı bilinmektedir. Bu ortamda patatesin fiyatı arttığı zaman, aynı miktarda patatese daha çok ödeyen aile, kalan parasıyla satın alacağı muzdaki azalmaya bağlı olarak karnını doyuramamaktadır. Bu sebeple muz için kullanacağı bütçe ile de daha ucuz bir ürün olan patates alarak ihtiyaç duyduğu miktarda gıda satın almaya çalışmaktadır. Ekonominin temel prensiplerinden birisi fiyat ile talep arasındaki ters orantıdır. Bu prensibe ters olarak patates fiyatındaki artışın patates satışlarında artışa yol açmasına Giffen Paradoksu, patatese de Giffen Ürünü adı verilir.
18.07.2017 Geni
daha iyi hizmet verebilmek için çerez (cookie) kullanıyoruz. detaylı bilgi için tıklayın