Y Kuşağının Yeni Pazarlama Mecrası - Sosyal Medya

2007 yılında Facebook kurulduğunda, hiç kimse artık hiçbir şeyin eskisi gibi olmayacağını bilmiyordu. Aradan geçen 13 yıl içinde, önceleri sadece hal hatır sormak için kullandığımız telefonlar akıllandı. Telefonlar, sadece “akıllanmadı”, aynı tüm akıllı “varlıklar” gibi sosyalleşmeye başladı. Piksel kavramı yerini “MEGA” piksellere bıraktı. Artık bizim için HD bir anlam ifade etmemeye başladı. “4K“, “360 derece”, “Arttırılmış Gerçeklik”, “Sanal Gerçeklik” gibi kavramlar herkes tarafından günlük hayatta, cümle içinde kullanılmaya başlandı.

Her an’ımızı, 13 yıl içinde hayatımıza giren sosyal medya kanallarında paylaşmaya başladık. Ağımız genişledikçe, paylaşımlarımızın da şekli değişmeye başladı. Çünkü artık sadece bizi tanıyanlar değil, tanımayan insanlar da paylaşımlarımızı beğeniyor, beğenmiyor, yorum yapıyor ya da oy veriyordu.

Bu kadar büyük bir kitle tarafından kullanılan kanalların, reklamcı ve pazarlama stratejistlerinin gözünden kaçmayacağı aşikardı. Dünya nüfusunun yarısından fazlasının internet bağlantısı varken, bu sayının %80’ninden fazlasının en az bir sosyal medya hesabının olduğu düşünüldüğünde bu çok normal bir sonuçtu.

Konuyu biraz daha dar açıdan ele alıp sadece Türkiye’ye baktığımızda, sosyal medyanın gücünü rakamlar çok net ortaya koyuyor.

Türkiye’nin temel dijital istatistik göstergeleri (2019)

82,4 milyon nüfusa sahip ülkemizde;

Nüfusun %72’sini oluşturan 59.36 milyon İnternet kullanıcısı
Nüfusun %63’ünü oluşturan 52 milyon aktif sosyal medya kullanıcısı
Nüfusun %53’ünü oluşturan 44 milyon aktif mobil sosyal medya kullanıcısı var.

Türkiye’deki yıllık dijital değişim istatistiklerine baktığımızda da;

İnternet kullanım istatistiklerinde, internet kullanıcılarının %9, yani 5 milyonluk bir artış görüyoruz. (59.3 milyon internet kullanıcısı)
Aktif sosyal medya kullanıcı sayısının da 2 milyonluk bir artış gerçekleşmiş. (52 milyon aktif sosyal medya kullanıcısı)
Aktif mobil sosyal medya kullanıcı sayısı ise geçen yılla aynı kullanıcı sayısına sahip.

Şimdi de 2019 yılında Türkiye’de elektronik cihaz kullanımına bakalım.

Yetişkin insanların %98’i cep telefonu kullanırken, bunların %77’si akıllı telefon kullanıyor.
Masaüstü bilgisayar veya laptop kullananların oranı %48 iken, tablet kullananların oranı %25
Neredeyse herkesin televizyonu var %99.
Giyilebilir teknoloji ürünleri kullananların oranı ise %9 olarak hesaplanmış.

İnsanlar internette günde ortalama 7 saat geçiriyorlar. Peki bu kullanıcılarımız en çok nerelerde vakit harcıyorlar:

Günde ortalama 2 saat 46 dk sosyal medyada
Günde ortalama 3 saat 9 dk televizyon başında
Ve son olarak günde ortalama 1 saat 15 dk müzik dinleyerek

Bu noktada karşımıza bazı sorular çıkıyor;

- Kişi ya da şirketler, böylesine büyük bir ağda ürün veya hizmetlerini nasıl pazarlıyorlar?
- Sosyal medya kullanıcısı olmak, pazarlama yapmak için yeterli mi?
- Sosyal medyayı ve onun gücünü ne kadar dikkate alıyoruz?
- Sosyal medyanın “var etme gücü” olduğu kadar “yok etme gücü” nün de olduğunun bilincinde miyiz?
- Yapılan paylaşımlar sizi, hizmetinizi ya da ürününüzü ne kadar temsil ediyor?
- Fotoğraf ya da video paylaşmanın “sosyal medya yönetimi” olduğunu mu düşünüyorsunuz?
- Sosyal medyada reklam vermek, sizin için “Gönderiyi Öne Çıkart” tan mı ibaret?
- Doğru sosyal medya platformunda, doğru içeriklerle temsil edildiğinizden emin misiniz?
- Hedef kitlenizin beklentilerini biliyor ve analiz edebiliyor musunuz?
- İçerikleri belirli bir plan, içerik düzeni ve hedef kitlenizin sosyal medyada aktif olduğu saatlere göre mi paylaşıyorsunuz?
- Instagram gibi mobil cihazlardan yönetilmeye yönelik yapılmış platformları, bilgisayar üzerinden yönetme araçları olmasına rağmen halen mobil cihazınız üzerinden mi yönetiyorsunuz?

Bu sorulara ilişkin kafanızda oturmayan cevaplar var ise, ya da emin değilseniz profesyonellerden destek almanızda fayda var.

Çünkü Sosyal medya yönetimi, sandığımızdan çok daha bilinçli ve profesyonelce yöneltilmesi gereken ciddi bir uzmanlık alanıdır. Amacı, hedefi belli olmayan düzensiz ve rasgele paylaşımlar, fayda yerine geri dönüşü mümkün olmayan ciddi zararlara sebep olabilir.
11.06.2020 graphistus
3 1
daha iyi hizmet verebilmek için çerez (cookie) kullanıyoruz. detaylı bilgi için tıklayın